Marketing v logistike
MARKETING je:
• súbor činností, ktorý sa zameriava na pohyb tovaru od výrobcu k spotrebiteľovi;
• proces organizovania a riadenia činnosti spoločnosti, ktoré sa týkajú stanovenia požiadaviek trhu a pretvorenia kúpnej sily odberateľa na efektívny dopyt po určitom výrobku alebo službe odberateľovi na základe marketingovej koncepcie;
• teoretická a praktická disciplína, ktorá využíva znalosti z ekonomiky, zo štatistiky, aplikovanej matematiky, ale aj z humánnych vied ako je sociológia a psychológia.
l. Základným cieľom profesionálneho marketingu je orientácia na zákazníka a uspokojovanie jeho potrieb.
2. Druhým cieľom marketingu v podmienkach trhového hospodárstva je tvorba primeraného zisku.
Cieľom marketingu - je prideliť zdroje v rámci marketingového mixu tak, aby sa maximalizovala dlhodobá rentabilita firmy.
Cieľom logistiky - je minimalizovať celkové náklady pri dosiahnutí potrebnej úrovne zákazníckeho servisu.
Predmetom marketingu je PRODUKT, ktorým môže byť:
• výrobok (potraviny, automobily, stroje),
• služba (kadernícky úkon, opravy domácich prístrojov, šitie odevov na zákazku, dopravné služby),
• myšlienka (praktická aplikácia vynálezu),
• krajina alebo iné fyzické miesto (na podporu turistického ruchu),
• osoba alebo inštitúcia.
Marketing pomáha podnikateľovi nájsť správnu koncepciu podnikania, t. j. mať správny výrobok alebo službu na zodpovedajúcom mieste, za správnu cenu, v správnej chvíli a na základe toho dosiahnuť primeraný zisk.
Marketing z hľadiska vzťahu zamestnancov a zákazníkov
• Pri marketingu vo výrobnej sfére nie je priamy kontakt medzi zamestnancami a zákazníkmi.
• Pri marketingu vo sfére služieb vzniká väčšinou priamy kontakt medzi poskytovateľom služby a zákazníkom, pričom kvalita tejto služby je menej zaručená a variabilná. Z tohto dôvodu treba venovať' mimoriadnu pozornosť najmä správaniu sa zamestnancov v styku so zákazníkom.
V rámci marketingu služieb sa uplatňuje:
- externý marketing - sú to bežné marketingové činnosti, ktoré musí firma vykonať v súvislosti s prípravou. oceňovaním, distribúciou a propagáciou služieb;
- interný marketing - je to efektívna príprava a motivácia zamestnancov, ktorí prichádzajú nielen do kontaktu so zákazníkmi, ale aj ostatných zamestnancov firmy, aby ako celok zabezpečili spokojnosť zákazníka;
- interaktívny marketing – je to interakcia medzi zákazníkmi a zamestnancami firmy a jeho kvalita .vyjadruje kvalitu služieb poskytovaných zákazníkom.
Kritériá, ktoré slúžia na posúdenie kvality služieb zákazníkom, sú:
- prístupnosť - služba je ľahko dostupná. na vhodnom mieste. vo vhodnom čase a s krátkym obdobím čakania;
- komunikácia - služba je definovaná jasne a zrozumiteľne;
- kompetencia - zamestnanci majú požadované znalosti, schopnosti a zručnosti;
- zdvorilosť - zamestnanci firmy sú priateľskí, zdvorilí a pozorní;
- dôveryhodnosť - zamestnanci firmy majú záujem vyhovieť požiadavkám a prianiam zákazníka;
- spoľahlivosť - služby sa vykonávajú dôsledne a presne;
- vnímavosť - zamestnanci firmy reagujú rýchlo a tvorivo. na priania a problémy zákazníkov;
- bezpečnosť - služba nesmie byť spojená s nebezpečím. rizikom alebo pochybnosťami;
- reálnosť - skutočné vykonanie služby zodpovedá predpokladanej kvalite;
- porozumenie a znalosť zákazníka - zamestnanci firmy sa snažia poznať potreby zákazníkov a venovať im individuálnu pozornosť.